poniedziałek, 26 sierpnia 2019

Co się działo w roku 2018-2019?

KONKURSY

Szczeciński Parnas
10 listopada 2018r. w Teatrze Polskim w Szczecinie po raz XIV odbył się konkurs recytatorski Szczeciński Parnas. Jego  wyjątkowość polega na tym, że  uczestnicy recytują utwory twórców Ziemi Szczecińskiej. Konkurs był objęty honorowym patronatem: Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Związku Literatów Polskich. Organizujemy go we współpracy ze Szkołą Podstawowa nr 48 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Szczecinie i Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Szczecinie.
Oto ja i ty
Po raz jedenasty zorganizowałyśmy  Wojewódzki Konkurs Literacki,  w tym roku nosił on tytuł Oto ja i ty . Uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych piszą utwory w dowolnej formie  na podany w tytule temat. Konkurs ten realizujemy we współpracy z I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie i Zespołem Szkół Salezjańskich w Szczecinie. Konkurs był objęty honorowym patronatem: Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.
Pleciugomaniacy
To trzyetapowy  konkurs, w którym uczniowie pogłębiają swoją wiedzę o teatrze i  wykazują się zdolnościami aktorskimi, plastycznymi, organizacyjnymi. Pięcioosobowe zespoły nie tylko wykonują konkursowe zadania, ale też uczestniczą w warsztatach teatralnych, oglądają spektakl prezentowany przez Teatr Lalek Pleciuga, który jest współorganizatorem tego turnieju. W tym roku była to VII edycja. Honorowy patronat nad Pleciugomaniakami  objął Zachodniopomorski Kurator Oświaty.

SPOTKANIA I WYCIECZKI

Spotkanie z piernikami w tle
Korzystając z gościnności Schroniska Młodzieżowego przy ul. Monte Cassino w Szczecinie, 3 grudnia 2018r. piekłyśmy świąteczne pierniki i omawiałyśmy konkursy, które zrealizowałyśmy i te, które przygotowujemy. W miłej, pachnącej świętami atmosferze czas szybko minął. Udało się nam na chwilę oderwać od szkolnych spraw i schrupać świeże pierniki.
Dworki i zamki Wielkopolski
            Nauczyciele i sympatycy Szczecińskiego Oddziału Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów uczestniczyli w projekcie edukacyjnym promującym miejsca w Polsce związane z literaturą i sztuką. W tym roku wyjazd odbył się pod hasłem Dworki i zamki Wielkopolski.
 W projekcie, który odbył się 6 kwietnia 2019, uczestniczyło czterdziestu sześciu nauczycieli i uczniów.
         Realizację projektu rozpoczęliśmy od wizyty w rodzinnym dworku pisarki Marii Dąbrowskiej w Russowie. To urocze miejsce stało się pierwowzorem dla Sarbinowa, w którym pisarka umieściła akcję Nocy i dni. Dziś w odbudowanym dworku mieści się Muzeum Marii Dąbrowskiej. Zgromadzono tam wiele oryginalnych pamiątek związanych z życiem pisarki oraz urządzono pokój  poświęcony ekranizacji Nocy i dni. Piękne stroje i kapelusze z epoki zachwyciły wiele uczestniczek wyjazdu, a przepiękny park i stawy otaczające dworek dopełniły wrażeń.
            Kolejnym punktem wycieczki był renesansowy pałac w Gołuchowie, który dzięki Izabelli Czartoryskiej został przebudowany na wzór francuskich zamków nad Loarą. Przewodnicy opowiedzieli o niezwykłej historii tego miejsca. Równie niezwykłe były dla nas zbiory antycznych waz, gobelinów i obrazów zgromadzonych we wnętrzach gołuchowskiego zamku. Podobnie jak w Russowie, niezapomnianych wrażeń dostarczyło otoczenie zamku-  romantyczne aleje spacerowe i  egzotyczne gatunki drzew.
            Zachwycającym miejscem okazał się również Rogalin, uznawany za jedną z najwspanialszych rezydencji w Polsce. W rodowej siedzibie Raczyńskich obejrzeliśmy zabytkowe meble, żyrandole, piece i obrazy. Dla polonistów szczególnym doznaniem było zobaczenie neorokokowej biblioteki. Urzekł nas też francuski ogród, który rozciąga się obok pałacu oraz legendarne dęby: Lech, Czech i Rus.
 Pragniemy podziękować Centrum Kultury Zamek w Gołuchowie za współpracę i wsparcie naszego projektu. Dziękujemy również restauracji McDonald's we Wrześni za pyszną kawę. Wielkopolska była dla nas bardzo gościnna.

Przy ognisku, przy ognisku …
            Ostatnie spotkanie w tym roku szkolnym (18 czerwca 2019r.)  zorganizowaliśmy w naszym tajemnym, urokliwym miejscu. Piekąc kiełbaski, podsumowałyśmy pracę i zbierałyśmy pomysły na przyszły rok. Sosnowy las, świeże powietrze dały nam chwile wytchnienia przed zakończeniem roku szkolnego w naszych szkołach.

Greifswald i Stralsund
22 czerwca 2019r. wybraliśmy się na wycieczkę Śladami gotyku ceglanego i Caspara Dawida Friedricha. W Greifswaldzie podziwialiśmy: rynek, ratusz, kamieniczki z XIII wieku, najstarszy uniwersytet na Pomorzu i w Szwecji,  pomnik Rubenowa, Centrum Caspara Davida Friedricha – malarza Rugii i prekursora romantyzmu (reprodukcję jego słynnego obrazu Skały Rugii znajdziemy w podręcznikach szkolnych). Duże wrażenie zrobiły na nas imponujące ruiny starego pocysterskiego klasztoru (Wick i Eldena). W Stralsundzie zwiedziliśmy  kościół świętego Mikołaja i spacerowaliśmy po Starówce. Wycieczka to doskonała okazja do poznania ciekawych miejsc bardzo blisko Szczecina, ale też spędzenia czasu w naprawdę doborowym towarzystwie.

LEKTURA DLA NASZYCH UCZNIÓW I DLA NAS

Nasza koleżanka Joanna Pawłowska jest miłośniczką Pana Tadeusza Adama Mickiewicza i  zastanawiała się, jak sprawić, by tę lekturę zrozumieli i polubili uczniowie. I wymyśliła! Napisała książkę Pan Tadeusz w XXI wieku. Zachowując piękno oryginału, uwspółcześniła język  (trudnych fragmentów) tak, by współczesny, młody ( i nie tylko) czytelnik rozumiał to, co czyta. Książka jest dostępna w księgarniach (w tym- w Empik-u) oraz w księgarni internetowej: zaczytani.pl
Asiu, podziwiamy Twoją pracę i gratulujemy publikacji!