W dniach 1 – 4
lipca 2013 roku językoznawcy i
nauczyciele poloniści z całej Polski spotkali się na VIII Ogólnopolskiej
Konferencji Nauczycieli Polonistów tzw. Letniej Szkole SNaP-u , będącej II jubileuszową konferencją w ramach
ogólnopolskich obchodów XX-lecia powstania SNaP-u. Organizatorzy konferencji to: oddział SNaP w
Świnoujściu, Zarząd Główny SNaP, oddział SNaP w Szczecinie.
Letnia Szkoła SNaP-u objęta jest patronatem honorowym Prezydenta Miasta Świnoujście. Patronat merytoryczny nad konferencją sprawuje: Komisja Dydaktycznej Rady Języka Polskiego PAN oraz Zarząd Główny SNaP. Obrady otworzyła i powitała Gości pani Wiesława Penc-Chmiel – przewodnicząca Oddziału SNaP w Świnoujsciu. Maria Gudro, sekretarz ZG SNaP w Warszawie - przedstawiła historię Stowarzyszenia oraz podziękowała Gospodarzom za wieloletnią współpracę i organizację konferencji.
W tym roku
swoje wykłady zaprezentowali: prof. dr hab. Helena Synowiec z Uniwersytetu
Śląskiego (wykład inauguracyjny), dr hab. Kordian Bakuła z Uniwersytetu Wrocławskiego,
prof. dr hab. Ewa Kołodziejek z Uniwersytetu Szczecińskiego, dr Piotr Marciszuk
– właściciel wydawnictwa „Stentor” i Prezes Polskich Wydawców, dr Danuta
Krzyżyk z Uniwersytetu Śląskiego oraz sekretarz ZG SNaP – Maria Gudro.
Przedmiotem wystąpień i dyskusji naukowców oraz nauczycieli były problemy związane z kondycją współczesnej polszczyzny oraz jej zmianami ze szczególnym odniesieniem do nauczania języka polskiego w szkole. Wielokrotnie podkreślano, że kultura medialna i rewolucja informatyczna wywierają ogromny wpływ na język młodzieży, prowadząc do kryzysu czytania, braku zrozumienia tekstów oraz nieumiejętności ich tworzenia. Jednocześnie prelegenci wskazywali potrzebę wykorzystania cyfryzacji w kształceniu kompetencji językowych uczniów. Pokazano przykład szczecińskiej szkoły, w której pracuje się na e-bookach oraz iPadach zamiast na tradycyjnych podręcznikach.
Przedmiotem wystąpień i dyskusji naukowców oraz nauczycieli były problemy związane z kondycją współczesnej polszczyzny oraz jej zmianami ze szczególnym odniesieniem do nauczania języka polskiego w szkole. Wielokrotnie podkreślano, że kultura medialna i rewolucja informatyczna wywierają ogromny wpływ na język młodzieży, prowadząc do kryzysu czytania, braku zrozumienia tekstów oraz nieumiejętności ich tworzenia. Jednocześnie prelegenci wskazywali potrzebę wykorzystania cyfryzacji w kształceniu kompetencji językowych uczniów. Pokazano przykład szczecińskiej szkoły, w której pracuje się na e-bookach oraz iPadach zamiast na tradycyjnych podręcznikach.
Poloniści wypowiadali się powściągliwie o zaletach cyfryzacji w szkole, wskazując raczej na zaburzenia bezpośredniej komunikacji wśród uczniów oraz relacji społecznych. Nie brakowało jednak zwolenników celowego i słusznego wykorzystania cyfryzacji w szkole w nauczaniu przedmiotów humanistycznych, na przykład w czasie lekcji powtórzeniowych, syntetyzujących wiedzę, służących analizie dzieł sztuki czy nauce gramatyki i języków obcych. Jednak, jak równocześnie wskazywano, głównymi przeszkodami w stosowaniu technologii komputerowych są: niepełne wyposażenie szkół w sprzęt komputerowy, trudności w dostępie do niego oraz brak obudowy e-metodycznej.
Uczestnicy
konferencji zgodnie podkreślali, że komputer nie może zastąpić bezpośredniego
kontaktu między nauczycielem a uczniem, niezbędny jest czas na dyskusję, ustną
wypowiedź i wymianę poglądów. Podkreślono również, że jedną z podstawowych
przyczyn obniżenia jakości wypowiedzi młodego pokolenia jest obniżanie wymagań
nauczania oraz społeczne przyzwolenie na
niedbałość językową.
Organizatorzy
Zachęcamy do lektury:
Danuta Krzyżyk - Praca nad doskonaleniem uczniowskich umiejętności tekstotwórczych
Helena Synowiec - Polonista wobec zmian kulturowych
Kordian Bakuła - Wyguglany język
Ewa Kołodziejek - Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych
Stanisław Bortnowski - E–podręcznik – wątpliwości wychowawcy i metodyka
Artykuł w Kurierze Szczecińskim
Zachęcamy do lektury:
Danuta Krzyżyk - Praca nad doskonaleniem uczniowskich umiejętności tekstotwórczych
Helena Synowiec - Polonista wobec zmian kulturowych
Kordian Bakuła - Wyguglany język
Ewa Kołodziejek - Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych
Stanisław Bortnowski - E–podręcznik – wątpliwości wychowawcy i metodyka
Artykuł w Kurierze Szczecińskim